Följ oss             Nyhetsbrev

Press

Här kan du läsa vad som skrivits om UnderhållningsPatrullens senaste produktioner. Önskar du skriva om våra föreställningar? Kontakta vår producent Åsa Jensen på 0733-423842, info@underhallningspatrullen.se

RECENSIONER

SINGIN IN THE RAIN

Sevärd Regndans med schwungfull dynamik

"Det är förstås Underhållningspatrullen – med det rutinerade produktionsteamet Ola Hörling (regi) och Åsa Jensen (produktion) i spetsen – som traditionsenligt intar teaterhuset för att liva upp oss i höstrusket. Till den storsatsande uppsättningen har man vaskat fram en frisk blandning av erfaret och ungt, riksstjärnor och regionala förmågor, i rollbesättningen. Några sceniska Broadway-resurser besitter man inte; alltså inga 250 dansare, en halv miljon spotlights och full orkesterbesättning. I gengäld har man en relativt stor ensemble som med skådespeleri, sång och dans (läcker koreografi av Hörling) lyckas skapa det nödvändiga myller och den schwungfulla dynamik som krävs för det här slags föreställning. Och kapellmästare Jonas Svensson visar tydligt att även en reducerad orkester – två keyboards, två trä- och bleckblås, kontrabas och slagverk – kan göra underverk och fylla ut ljudrummet med en förbluffande klangrikedom.

Eva Follins funktionella scenrum (utrymme för dans!) och Rikard Perssons subtila ljusdesign ramar effektivt in den medryckande storyn, medan Fredrika Lilius tidstypiska 20-talskostymer bidrar till den nostalgiska tidsresan. Under de här yttre omständigheterna är det inte så märkligt att det svänger fint mellan de tre Hollywood-hjältarna Don Lookwood (en patenterat tvålfager och skönsjungande Erik Höiby), Cosmo Brown (i Viktor Johnssons gestalt en dansant och rappkäftad spjuver) och Kathy Selden (en kongenialt balanserad och sympatisk Sissela Persson). Och mellan dem, som musikalens komiska kil, förstås den spåndumma stumfilmsdivan Lina Lamont, med sin hopplöst skärande röst (en obetalbar Malin Karlsson). Hur skall man kunna göra talfilm med hennes gällt disharmoniska bondskånska?! Det undrar oroligt också den konflikträdde filmdirektören Simpson (Max Hansen) och den överspände regissören Roscoe Dexter (en dråplig och repliksnabb David Rix).

Den här uppsättningen skall ni med andra gå och se, kära läsare. När ni upprymda sedan går hem i höstregnet, glöm inte att fälla ned paraplyerna innan ni dansar och sjunger er väg genom Tivoliparken!"
Läs hela recensionen HÄR
Kristianstadsbladet 24/9 Martin Lagerholm

Glädje och energi smittar hela salongen
"Underhållningspatrullen satsar hårt och väljer i stor grad den konventionella vägen och det gör de förmodligen rätt i. Jag tror nämligen att publiken förväntar sig det förväntade. Man vill ha dans, humor, skönsång och regn i massor, och det får man." "...massor av glädje och energi som smittar hela salongen. Dansnumren är överlag riktigt bra, och steppen sitter som en smäck.Och så det ofrånkomliga – regnet. Det strilade snyggt och publiken tjoade lyckligt."
Skånska Dagbladet 24/9 Sophie Lossing http://www.nsk.se/2018/09/24/391859/

CHESS PÅ SVENSKA

"Ett storverk i mindre format"
"I det nya diket under scenen i Kristianstad sitter en orkester under ledning av Nils-Petter Ankarblom och låter fantastiskt fint genom hela föreställningen. Mer nyanserat än stort och bombastiskt, det mer än fungerar utmärkt i samklang med sångarna på scenen." "Johan Wikström gör Anatolij, den ryske schackspelaren som känner sig fast i systemet och har tröttnat på sin tillvaro på många olika sätt. Något som framgår tydligt i Där jag ville vara, som regissören och koreografen Ola Hörling har gjort till en dans där Anatolij nästan slits itu. Wikström briljerar i vackra Anthem – I mitt hjärtas land – fint iscensatt med en dans med mörka paraplyer. Frida Modén Treichl river välförtjänt ner applåder så fort hon öppnar munnen i sång, inte minst i partynumret Lämna inga dörrar på glänt och i Inte jag. Hon gör Florence till en intensivt utlevande, sorgsen och passionerad kvinna på gränsen till nervsammanbrott. Patrik Martinsson som den arrogante, olycklige amerikanske schackspelaren Freddie är ytterligare en fullträff i castingprocessen. När Freddie berättar om sin olyckliga barndom i Vem ser ett barn får han hela publiken att sitta på helspänn. Ett av andra aktens absoluta höjdpunkter tillsammans med Jag vet vad han vill.
"Underhållningspatrullens regissör och koreograf Ola Hörling och producenten Åsa Jensen har uppenbarligen haft Chess som ett hjärteprojekt länge – och de ror det i hamn med bravur. Chess på svenska i mindre orkesterformat kunde inte fått en bättre start än den i Kristianstad."
Skånska Dagbladet/Norra Skåne ​Yvonne Erlandsson 24/9 Läs hela recensionen HÄR

"En musikal som förtjänar att spelas mer"
"När "Chess på svenska" nu får urpremiär i Eljas nya arrangemang för bantad orkester på Kristianstads teater är det inget mindre än en nationell musikalhändelse av stora mått." "Vad som Hörling framför allt lyckas med är att skapa ett stycke musikteater med ett inre lugn, som förstår att ta fasta på den dramatiska utvecklingen och inte lockas att luta sig för mycket mot raden av framträdande solister."
"Att lyfta fram enskilda insatser är lätt eftersom det finns många. Här väljer jag att dels peka på Peter Järnstedts mycket solida tal- och sånginsatser som Anatolijs KGB-skugga Molokov, dels på den särskilda laddning som uppstår när Frida Modén Treichl och Johan Wikström möts. Deras scener tillsammans är genomgående höjdpunkter i föreställningen. Båda är vassa aktörer och deras sångduetter naglar verkligen fast berättelsens kärna – det klingar lika bra som det berör på djupet. Och vad gäller Wikström själv, så vet jag ingen av dagens svenska musikalartister som har en lika tät och bärig röst från mörkt till ljust, en röst som går igenom den tjockaste av ljudkulisser. Han slår fast sin roll som Musikalsveriges bäst bevarade hemlighet." "Chess" är en musikal som förtjänar att spelas mer. I Kristianstad finns det just nu en vacker teater med en uppsättning, som är flera nummer större än den lilla teaterbyggnad som rymmer den."
Kristianstadsbladet Anders E Larsson 24/9 Läs hela recensionen HÄR

"En avskalad "Chess på svenska" skapad med kärlek"
"Chess är ändå en musikal som håller hög musikalisk klass, och Underhållningspatrullen har hittat riktigt bra huvudrollsinnehavare samt en stark och entusiastisk ensemble. Starkast lyser Frida Modén Treichl i rollen som Florence, där hon lyckas porträttera karak­tärens balanserande på gränsen till sammanbrott i både tal och gåshudsskapande sång." "Patrik Martinsson lyfter rollen som Freddie och briljerar särskilt i grälscenerna – och de är många.""...en kompetent framförd musikal med en grupp artister, och inte minst arrangörer, som verkligen vill ge sitt allra bästa."
Blekinge Läns Tidning 25/9 Elin Thornberg Läs hela recensionen HÄR

Hemsida & Design av Intendit Webbyrå